Valparaíso & hoe maak je zo'n aquarel?

Alweer twee maanden geleden ben ik in mijn vaderland geweest, na een afwezigheid van meer dan 3 jaar. Een van de dingen die ik daar gedaan heb is schetsexcursie houden in Valparaíso. Nu heb ik eindelijk de schetsen afgemaakt!

Valparaíso: stad aan de Pacific, gelegen op heuvels, Unesco werelderfgoed. Het mooie en dus toeristische gedeelte van de stad dankt haar allure aan de engelse immigranten van eind 19e eeuw. Zij bouwden statige huizen bedekt met zinkplaat die in kleurrijke tinten zijn geschilderd. De geografie doet de rest en zorgt voor pitttoresque doorzichten.

Tekenen in Valparaíso is een uitdagende aangelegenheid. Door de vele heuvels is het een vereiste om je perspectieftechniek goed onder de knie te hebben!

De dag was bewolkt, en dat was fijn omdat de zomers in Chili schroeiend heet zijn, en dan wil je niet urenlang op een krukje zitten! Hierdoor miste ik wel sterke lichtcontrasten. Gelukkig maakt de kleurrijkheid van de huizen dat gemis wel goed.

Minitutorial: hoe maak je zo'n aquarel?

Over het vinden van de juiste lokatie om te zitten kan ik een heel artikel schrijven. Deze post gaat over als je eenmaal een mooi plekje hebt gevonden. In Valparaiso waren er genoeg.

De techniek die ik gebruik bestaat uit drie fases: ik zet eerst de tekening op in aquarel. Daarna ga ik met een fineliner eroverheen. De fineliner brengt het detail aan, maar ook hier laat ik veel details weg om het beeld rustiger te houden (vergelijk foto). Vervolgens opwerken en contrasten aanbrengen met nog een laag aquarel. Het is zaak om genoeg wit over te houden, de verleiding ligt er altijd om de tekening vol te smeren... 

Ik kies mijn kleuren op basis van de omgeving, maar neem wel vrijheden daarin. Niet alles laat ik terugkomen, dat vind ik te druk. En ik houd ven felle kleuren voor meer leven. Anders wordt de tekening erg mat. Dit betekent niet te veel mengen. 

Deze tekening is bijzonder geslaagd door de eenheid in kleur: een roestige kleur met een grijs-blauw als dragers van de tekening. De andere kleuren meng ik vaak ook nog even er doorheen voor meer eenheid.  De drukke achtergrond met wirwar aan huisjes is teruggebracht tot een abstracte waas in lichte kleur zodat de voorgrond beter in het oog springt. Een gele waas over het focuspunt links van het midden geleidt de aandacht.