Wat? enkele achtergronden

Klimaatverandering is een sociaal taboe. Mensen praten er niet graag over. Geen wonder, want als je je een beetje inleest wordt je er boos, angstig of depressief van. Of erger: apathisch.

Daarom dacht ik: wat als je nou heel erg geinspireerd en blij zou kunnen worden van klimaatverandering? Door er een stripboek aan te wijden? Eentje die weliswaar de ernst van het onderwerp niet uit de weg gaat, maar het ook inspirerend en vooral menselijk maakt? Met humor en zelfspot, maar ook vergezichten biedt? Want te midden van alle verlammende onheilsberichten hebben we hoop én actie nodig.

Wil je meer lezen over dit belachelijk ambitieuze project, lees verder onder verder het formulier. Of blijf op de hoogte via Facebook. Beter nog: geef je op via het formulier en blijf op de hoogte PLUS denk mee in het proces!

Coming soon:

Eerste hulp bij Klimaatpaniek

Spreekt deze kaft je aan? Of is ie ontzettend stom? ALs je je opgeeft hieronder kun je meepraten!

Spreekt deze kaft je aan? Of is ie ontzettend stom? ALs je je opgeeft hieronder kun je meepraten!

Een boek dat je niet kan kopen en die je aanraadt het hem niet te lezen

Een boek maken leuk en aardig, maar ik wilde dat het een boek wordt die echt gedragen zou worden door een bestaande behoefte. En die moet je onderzoeken. Dat heb ik gedaan volgens de Lean StartUp Method. Daarin doe je aannames en voordat je ook maar een iets bouwt, ga je testen. Mijn aanname was dat het boek kan helpen om klimaatgesprekken mee te starten. En dat mensen uberhaupt klimaatgesprekken WILLEN starten. Hiervoor heb ik de afgelopen twee maanden vele gesprekken gevoerd met mensen die zich zorgen maken over klimaatverandering, hoe en of zij een klimaatgesprek aangaan en hoe ze zich voelen en gedragen onder de zwaarte van dit vraagstuk. 

Klimaatgesprek? Liever niet

Al die open en mooie gesprekken hebben echter geleid tot het inzicht dat klimaatgesprekken zodanig taboe zijn dat mensen er vaak niet eens over willen beginnen! En dat zo'n boek weggeven als sociaal al veel te riskant wordt beschouwd... Ze hebben ook geleid tot het inzicht dat er een groot verschil is tussen mensen die geisoleerd bezig zijn met klimaatverandering en mensen die collectief bezig zijn, en tussen mensen die zich op het probleem richten en mensen die zich op de oplossingen richten. De laatsten voelen zich veel beter (in de categorie open deur, maar toch).

Opzet: van een nadeel een voordeel maken

Mijn focus verplaatst zich dus. Het sociale taboe moet juist als kans gepakt worden. Dan maar geen gesprekken. Maar wel iets veel gavers! Dit boek moet onverwacht naast je in de trein opduiken, je met een prikkelende kaft uitnodigen het te lezen en het vervolgens (anoniem) door te geven, zodat het iemand anders weer verrast. Ik zie een online kaart van nederland voor me, waar bijgehouden wordt waar de boeken allemaal opduiken. Mensen kunnen zich opgeven om mee te doen, en afhankelijk van hoe stoer ze zich voelen het boek alleen achterlaten, met een foto en hint op twitter, of juist met z'n tweeen een 'klimaatgesprek' toneelspelen in de trein (mensen luisteren graag mee) waarbij het boek per ongeluk 'achterblijft'. Of iets anders. Dit concept met game-element is nog in ontwikkeling, maar het idee is interactie, anonimiteit en spanning.

Inhoud boek: een reis op maat

De inhoud is nu globaal duidelijk: het wordt een boek maken dat leest als soort ontdekkingsreis. Het leest niet van A naar B, maar afhankelijk van wie je bent lees je bepaalde stukken (of alles, want wie houdt je nou tegen?). Een soort geschreven adventure dus. De inhoudsopgave heeft daarom ook geen paginanummers, maar een globale verdeling in een kleurencode. Er komen 5 delen in:

  1. Inspirerende voorbeelden van hoe mensen met klimaatverandering omgaan en van hoe de duurzame toekomst eruit zou kunnen zien
  2. Klimaatpsychologie: begrijpen waarom velen niets doen, en hoe je met elkaar kan praten.
  3. Een heeeel klein beetje wetenschap (met de waarschuwing erbij: hier kunt u ernstige depressie- en angstkachten aan overhouden!)
  4. Beeldverhalen en cartoons, afwisselend grappige, mooie of zelfs ontroerende korte verhalen. Het doel is lachend, maar met compassie, kijken naar alle houdingen die we kunnen aannemen binnen dit onderwerp. The human condition zeg maar. Maar ook de serie #newworldproblems, een blije blik op de toekomst waarin mensen te maken krijgen met niet goed geprint vlees in een restaurant, klagen over de vliegjes aan hun Cradle2cradle trui of trots zijn op hun design kledingstuk dat al 2341 eigenaren heeft gehad.
  5. Aan de slag. De opdracht om het boek na het lezen ergens te droppen. Mogelijk ook een koppeling aan (lokale) actieve mensen (concept wordt nog uitgewerkt). Het idee is om een simpel handvat te bieden zodat mensen zich kunnen verbinden met anderen. Want zoals we van religie hebben geleerd is 'community' de helft van het werk.

Laat lekker liggen joh, dit boek is veel te soft voor jou

Omdat iedereen dit boek zou kunnen oppakken, maar niet iedereen tot dezelfde doelgroep behoort, is het belangrijk om verschillende mensen op verschillende manieren aan te spreken. Ik begin het boek dus met een soort beslisboom met een aantal persona's. Mensen kunnen zichzelf erin herkennen en dan blijkt óf en waar ze door moeten lezen. De intro is prikkelend, en zegt juist tegen veel potentiele lezers op een speelse manier dat ze waarschijnlijk maar niet moeten doorlezen..... Het idee hierachter is dat mensen het dan tóch willen lezen, want niemand laat zich graag de les lezen, en zeker niet door een boek. Omgekeerde psychologie zeg maar.

Per persona begint het boek dus op een andere plek. Om een voorbeeld te noemen: als een actieve burger het boek oppakt, heeft het eerder zin om meer over psychologie te lezen dan over de wetenschap. Als een klimaatontkenner het boek oppakt, heeft het meer zin om te lezen over geluk en een mooie toekomst. Als een Yolo jongere het boek oppakt, is een grappig verhaal met een sneer naar irritante wereldverbeteraars eerder een mooie instapper. Enzovoort.

Het taboe voorbij?

Maar uiteindelijk is de ultieme doelgroep voor dit boek de groep mensen die zich in eenzaamheid afvragen hoeveel zin het allemaal nou heeft. De mensen die overtuigd zijn dat klimaatverandering gebeurt, die wel iets doen, maar die toch vooral pessimistisch zijn. Mensen die last hebben van schuld gevoel, of die denken dat ze 'niet genoeg doen'. En daarom al helemáál geen recht van spreken hebben tegen anderen. Vandaar ook de inspirerende voorbeelden, het liefst met een menselijke kant. Want iedereen, hoe optimistisch en geinspireerd ook, heeft soms donkere momenten, en dat mag erkend worden.

Voel je je aansgesproken als deze doelgroep? neem alsjeblieft contact op!

Je bent moeilijk te vinden! Please! Desnoods anoniem :) Bereiken kun je me hier.

 

 

Of voel je je meer een inspirerend voorbeeld? Dan hoor ik ook graag van je : )! Helga van Leur, binnenkort ex- weervrouw bij RTL en vanaf nu full time klimaat en communicatie expert, ging je al voor...

Wordt vervolgd!


FAQ

Waarom een stripboek? Da's toch voor kinderen of nie?

In mijn werk als live tekenaar en cartoonist word ik uitsluitend ingehuurd door hele serieuze organisaties zoals de overheid, bedrijven en ngo's. Omdat zij inzien dat tekeningen, en een beetje humor, vaak helpen bij het communiceren van lastige kwesties. Ik ben de tel kwijt van alle grijze pakken die stonden te jubelen bij de door mij gemaakte tekeningen. Een stripboek spreekt dus een heel groot publiek aan! Vooral als het gaat over thema's waar mensen mee te maken hebben. Alleen niet als ie in de stripboekwinkel ligt...want daar komt bijna niemand.

Waarom een analoog boek??? We leven in de 21ste eeuw! Maak een viral video!

Digitaal is natuurlijk top, en ik maak ook zeker video's! Alleen...er is een probleempje. We leven allemaal in onze social media bubbel. Zeker met een onderwerp als klimaatverandering, is de kans dat je alleen medestanders bereikt enorm groot. Vandaar een ouderwets, fysiek boek. Eentje die als een soort analoge facebook post zich door Nederland gaat bewegen. En daarbij allerlei verschillende mensen gaat ontmoeten...